Pune întrebări pertinente

O metodă bună de a-i provoca pe ceilalţi să gândească este accea de a pune întrebări. O întrebare bună valorează cât o mie de răspunsuri, determinând organizarea informaţiei, evaluarea ideilor existente şi crearea de idei noi.

Adresarea de întrebări cu scopul de a ajuta studentul constituie metoda socratică de învăţare, numită aşa după marele filozof şi dascăl Socrate (Grecia Antică).

Metoda socratică presupune ascultarea atentă a interlocutorului pentru a putea adresa întrebări ajutătoare, constructive, într-o manieră nebeligerantă.

Iată câteva exemple de întrebări socratice:

Întrebări de clarificare

  • Ce ai în vedere când spui ______?
  • Care este punctul tău de vedere?
  • Cum se raportează _____ la _____?
  • Poţi să-mi spui asta şi altfel?
  • Lasă-mă sa văd dacă te-am înţeles; vrei să spui _____ sau _____?
  • Cum se leagă asta de problema/discuţia noastră?
  • Marius, poţi să rezumi în propriile cuvinte ce a spus Ciprian? ... Ciprian, asta ai vrut să spui?
  • Poţi să-mi dai un exemplu?

Întrebări care examinează presupunerile

  • Ce presupui tu?
  • Ce crede Oana?
  • Ce ar trebui să presupunem în schimb?
  • Mi se pare că presupui _____. Te-am înţeles corect?
  • Toate raţionamentele tale depind de ideea că _____. De ce îţi bazezi raţionamentele pe _____ în loc de _____?
  • Mi se pare că presupui _____. Cum justifici că poate fi luată de bună?
  • Acesta e cazul totdeauna? De ce crezi că această presupunere ar trebui păstrată?
  • De ce ar face cineva presupunerea asta?

Întrebări care sondează motivaţiile şi dovezile

  • Poţi să ne prezinţi motivaţiile tale?
  • Cum se aplică asta la cazul nostru?
  • Există vreun motiv pentru a ne îndoi de dovada aceasta?
  • Cine poate spune care este adevărul?
  • Ce ai spune cuiva care zice că ____?
  • Poate cineva să aducă o dovadă în sprijinul acestui punct de vedere?
  • Ce te-a determinat să tragi concluzia asta?
  • Cum putem afla dacă asta e adevărat?

Întrebări despre perspective şi puncte de vedere

  • Ce vrei să insinuezi prin asta?
  • Când tu spui _____, vrei să dai de înţeles _____?
  • Dar, dacă asta se întâmplă, ce altceva s-ar putea întâmpla ca rezultat? De ce?
  • Ce efect va avea asta?
  • Se va întâmpla aceasta în mod necesar sau doar e posibil/probabil să se întâmple?
  • Ce alternativă există?
  • Dacă _____ şi _____ sunt adevărate, atunci ce altceva s-ar putea să mai fie adevărat?
  • Dacă noi spunem că ____ este etic, ce spuneti despre _____?

Întrebări care sondează implicarea şi urmările

  • Cum putem rezolva?
  • Ce presupune întrebarea asta?
  • Ar trebui _____ să pună întrebarea asta diferit?
  • Cum ar putea cineva să clarifice întrebarea asta?
  • Întrebarea aceasta este clară? O înţelegem toţi?
  • E uşor sau greu de răspuns la această întrebare? De ce?
  • Toţi suntem de acord că aceasta este întrebarea?
  • Pentru a răspunde la această întrebare, ce alte întrebări trebuie rezolvate mai întâi?
  • De ce este această urmare importantă?
  • Întrebarea aceasta este cea mai importantă, sau e doar o întrebare de evidenţiere?
  • Poţi întrevedea cum se poate raporta asta la ________?

Întrebări adaptate din lucrarea lui Paul, R. (1993). Critical Thinking: How To Prepare Students for a Rapidly Changing World: Foundation for Critical Thinking, Santa Rosa, CA.

Scrieţi cu atenţie Ajutor despre acest element

Citiţi cu atenţie Ajutor despre acest element

Indexul tuturor fişierelor help
Afişează aceste instrucţiuni în limba: English